Kinderboekenweek 2016

Morgen is het zover: de kinderboekenweek van 2016 gaat van start!

Het thema van dit jaar is “Voor Altijd Jong!”. Een onwijs leuk thema waar Kinderen voor Kinderen een leuk lied met dans bij gemaakt heeft. Onderaan dit bericht vind je de clip!

 

Het belang van lezen

In de komende 10 dagen staat op alle basisscholen het lezen centraal.

Lezen is enorm belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Het is wetenschappelijk bewezen dat:

  • het voorlezen op kinderen een toenemend positief effect heeft op de taalontwikkeling, naarmate de kinderen ouder worden (Mol & Bus, 2011);
  • kinderen die veel lezen beter scoren op Cito-toetsen, zoals taal, rekenen en studievaardigheden(Kortlever & Lemmens, 2012);
  • kinderen die veel lezen beter zijn in grammatica, schrijven, begrijpend lezen en spelling (Bus & Mol, 2011, Krashen, 2004);
  • kinderen die veel lezen een betere woordenschat hebben. Een kind dat 1 kwartier per dag leest, kan 1.000 nieuwe woorden per jaar leren (Bus & Mol, 2011; Nagy e.a., 1987). Dat is evenveel als het aantal woorden dat kinderen leren door woordenschatlessen op school.

Kortom: op alle fronten is het goed om je kind te laten lezen en voor te lezen!

Boeken binnen het thema

Alle boeken die te maken hebben met jong blijven, opa’s en oma’s vallen onder het thema van dit jaar.  Binnenkort zal ik een lijst posten met boeken die je kunt lezen binnen dit thema, verkrijgbaar in de bibliotheek van Haren/Groningen.

Ik ga regelmatig berichtjes plaatsen over actuele zaken binnen het onderwijs. Onderaan de berichtjes kan je een reactie achterlaten.

Groetjes!

Bronnen:

    Kortlever, D. & Lemmens, J. (2012), Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 40, 1, pag. 87-105 
    Krashen, S. (2004), The Power Of Reading: Insights From The Research. Westport, Connecticut/London: Libraries Unlimited; Portsmouth, NH: Heinemann. 2nd edition Mol, S. & Bus, A. (2011), Lezen loont een leven lang, Levende Talen Tijdschrift, 12, 3, 3-15.    
    Nagy,W.,Anderson, R. & Herman, P. (1987), Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24, 237-270

 

 

 

Geef een reactie